fa en ar
دوشنبه 29 آبان 1396

فرش سجاده ای ، سجاده فرش کاشان ، رول محرابی ، فرش محرابی ، فرش ماشینی

سجاده فرش کاشان

فرش سجاده ای

رول مسجدی

فرش پاریس

فرش سجاده ای مشهد

قیمت سجاده نماز ی

فرش مسجد ی

فرش سجاده ای نگین مشهد
قیمت فرش سجاده ای مساجد
فرش سجاده ای ستاره کویر یزد
پاریس کارپت

فرش سجاده ای یا فرش محرابی که اکنون در مساجد و حسینه ها و نمازخانه ها در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع و زیبا دیده میشوند ،‌ یک دوره تاریخی پرفراز و نشیب رو طی کرده است .
برای بررسی این دوره تاریخی با فرش پاریس همراه باشید ...

فرش ایرانی قدمت دیرینه و هزاران ساله داره

با توجه به این که ایرانی ها مردم خلاقی بودند ،‌ در کنار پرورش گاو و گوسفند و شتر ،‌ پشم های اون ها رو میچیدند

با رسیدن به تکنولوژی ریسندگی نخ تولید میکردند و با علم بر چگونگی بافت و ادغام نخ ها به علم تولید پارچه هم رسیدند

به مرور به تولید زیرانداز  هم پرداختند ،‌ این شروع صنعت قالی بافی در دنیا بود که اکنون ایرانی ها رو سرآمد جهان در این عرصه تبدیل کرده است

فرق بین پارچه و فرش در بافت چیه که باعث با ارزش شدن فرش نسبت به پارچه میشه ؟ وگرنه که هردو از تار و پود تشکیل شدند

نخ های عمودی به نام نخ پرز یا نخ تاب که از بین تاروپود ها گذشته ،‌ به اون یه ضخامت میده و فرش رو تبدیل به یه کالای ارزشمند میکنه

 

بعدها ایرانی ها رنگ ها هم در بافت فرش استفاده کردن ، و به مرور به دانش رنگرزی آشنا شدند

 

تاجران اروپایی از این فرش های زیبا با نقش های گل و بوته و طبیعت نمیتونستند راحت بگذرن و مخصوصا از فرش های ابریشمی و نفیس ایرانی به شدت استقبال میکردند

 

حالا عده ای میگن از کجا معلوم که ایران در این حوزه قدیمی ترینه ؟!

علت اون شواهدی است که به صورت زنده موجود هست ،‌ قدیمی ترین قالی های پرزداری که در دنیا شناخته شده همون قالیچه پازیریک میباشد

در دوران همخامنشیان هم فرش های نفیس ایرانی درون دربار پهن میشد

 

جالب این که  گران قیمت ترین فرش جهان رو در ایران یافته بودند

فرشی به نام بهارستان که طولی برابر 140 متر داشت و عرض اون 24 متر و حتی طبق تحقیقات دانشگاه های اروپا شامل ابریشم و طلاو و نقره به صورت یکپارچه بوده است

این فرش در زمان ساسانیات در کاخ کسری تیسفون بود که متاسفانه به علت عدم آگاهی اعراب از ارزش آن ،  این فرش را به تیکه های کوچکتر تقسیم کردند و هر کدام یکی رو برداشتند

 

در زمان صدر اسلام ،‌نماز روی زمین و خاک خوانده میشد .

بعد از دوران پیامبر ،‌ خواندن نماز روی چیزی غیر از زمین و نهایتا لیف های خرما ، یک بدعت در دین پیامبر به شمار میرفت و با آن مبارزه میشد ، حتی در زمان بنی امیه سجاده ها رو آتش میزندند ! بنابراین کف مسجد ها بدون فرش بود

 

از زمانی که اسلام وارد ایران شد ، ادغام فرهنگ ها  امری طبیعی به نظر میرسید .

هم از نظر معماری مساجد که گنبد و گلدسته با توجه به معماری اصیل ایرانی ها ، درساخت مساجد استفاده شد و هم از نظر فرش که کالای تجملاتی ایرانی ها بود

 

ایران از همان زمان و چه بسا قبل تر مهد تولید انواع فرش ها با نگاره های دلربا بود .

 

در ابتدا مسلمانان رو از خواندن نماز روی فرش منع میکردند ، خوب این امر طبیعی بود ، چون یک فرهنگی وقتی وارد فرهنگ دیگه ای میشه ، یه سری چیزها با مخالفت روبرو میشه

 

ایرانی ها تولید کننده ابزارهای تجملاتی مثل فرش بودند و با توجه به این که علما و فقهای اسلام ، با این موضوع مشکل داشتند اما به مرور زمان مجبور بودند تا با آن کنار بیایند .

از زمانی که فرش به عنوان یک کالای زیبا و تزئینی وارد دربار و کاخ ، اعراب شد ، اندک اندک از تعصبات بی جای خود کوتاه اومدن و پذیرفتند که فرش مانع ارتباط خدا و بندگان نیست

 

اما این قبول کردن با شروطی همراه بود و اون این که از نقش حیوان و گل و بوته و ساختمان استفاده نکنند ،‌البته این موضوع هم با گذشت زمان کمرنگ تر شد.

 

انواع سجاده ها و جانمازهایی ،  مخصوص اقامه نماز طراحی شد ،‌ و تا آن جا حتی قداست پیدا کرد که اعلام کردند باید حتما بعد از اقامه نماز لوله کنند ،‌ دلیلی که بیان میکردند این بود که شیطان روی آن ها نماز خواهد گذاشت !

سجاده ها ، فرش ها یا قالیچه های کوچکی بودند (البته الان هم هستند) که روی آن نماز میخوانند

 

به مرور زمان استفاده از فرش های سجاده ای نیز رونق گرفت ، در واقع در مساجد و نماز خانه ها ، جانشین سجاده های کوچک شد ،‌طوری که اکنون زیبایی و فضای روحانی یک مسجد ، حسینه و نمازخانه رو میشه با انتخاب یک سجاده فرش با کیفیت و زیبا ،‌ تامین کرد.

توی معماری و ساختار نمازخانه هاو مساجد ، سجاده فرش نقش مهمی رو در زیبایی و همچنین در جذب نمازگزاران دارد

 

اولین سفارش های سجاده فرش از طرف کشورهای عربی به فرش بافان کاشانی بود و بعد از آن‌ به مرور با استقبال چشمگیری مواجه شد

 

طرح و نقش فرش های سجاده از همان دوران باشکوه خودش که برمیگرده به 400 سال قبل ، بیشتر حاوی نقش کتیبه هایی به نام ائمه و حتی شعر هایی در مدح آن ها بوده است

سجاده های ایرانی بیشتر با نقش جانوران وگل و بوته بافته میشد ،‌ سجاده های مناطق بلوج و ترکمن و افغان بیشتر با متنی به رنگ ارغوانی تیره و قرمز سیر و مشکی بود ،‌ البته نقش جانور در مناطق دیگر مثل مناطق آسیای صغیر با مخالفت روبرو میشد

هم اکنون فرش های سجاده در طرح های محرابی و تشریفاتی بافته میشود ،‌ ضمن این که بشتر از نقش قندیل و ستون و سرستون برای زیبایی آن ها استفاده میشود

 

اندازه این فرش ها هم در زمان های دورتر باعرض 1 متر و به صورت رلی بافته میشد ،‌و لی الان بیشتر با اندازه استاندارد 125 سانتی متر بافته میشه

 

 

به طور کلی فرش های ایرانی از همان ابتدا دارای فرم منتظمی بود که بنا بر سلیقه هر منطقه شکل و شمایل آن نیز متفاوت است. نقشه ها و طرح های فرش ایرانی را می توان به چند دسته؛ ایلی و هندسی و محرمات ( قلمدانی )، محرابی و نقش ماهی و گلدانی و گل فرنگ و قابی و شکارگاه و تلفیقی از این نقشه ها تقسیم کرد که در مقالات آینده به آن ها هم میپردازیم

 

کسانی که با فرش آشنا هستند دو اصطلاح ترنج و محراب رو در فرش شنیدن ، ترنج به اون گل متقارن وسط فرش و ترنج به گوشه های فرش میگن

این رو گفتم تا در مورد تاریخچه محراب هم گفته باشیم ، محراب از مهرابه گرفته شده است ، چه همان محرابی که درون مساجد به صورت گودی بوده و جهت قبله رو مشخص میکرده است و چه محراب های نقش بسته روی فرش ها

سجاده فرش

مهرابه پرستشگاه هایی بوده که مربوط به آیین مهرپرستی و میراث هنری نسل های گذشته ایرانی ها بوده است  ،ادغام فرهنگ باعث شد تا خلفای اموی و عباسی که از این میراث ایرانی ها خوششان آمده بود ، به نوعی وارد ساخت مساجد خود کنند و حقیقتا نمای بسیار زیباتری رو به مسجدها بخشید که اکنون هم همان سازوکار پابرجاست .

دیواره های محراب رو هم شبیه به فرش های ایرانی طراحی میکردن و دو گوشه بالای اون رو دوتا لچکی میذاشتن ، به همین خاطر لچکی های درون فرش ها هم محراب نام گرفت

فرش سجاده ای                          

محراب مسجد امیرچقماق یزد

 

 

اما ببینیم چه جوری شد تا فرشی که برای مساجد مقدس شده بود  ، تبدیل به سجاده فرش شد

 

از زمانی که فقه در اسلام پیشرفت کرد ، پاکی اهمیت زیادی پیدا کرد ، طوری که برای نماز از حصیر و به مرور از فرش های بافته شده مناطق خود استفاده کردند

از زمان حکومت سلجوقیان بود که فرش های کوچک برای اقامه نماز شبیه سجاده بافته شد

توی فرش های سجاده ای دو تا لچکی به خاطر کمبود فضا جوری به هم وصل شدن که شبیه دیوار محراب مسجد ها شده ، و به همین علته گاهی به سجاده فرش ، فرش محرابی هم میگن ، البته یکی از طرح های کلی فرش های سجاده ای هم به نام محرابی است که اهل تشیع بیشتر از آن استفاده میکنند

اهل سنت به خاطر پرهیز از فرش هایی با نقش های گل وبوته وتمثال جانداران و اماکن ، بیشتر از طرح فرش های تشریفاتی استفاده میکنند که ساده بوده وستون ومحراب و گل و بوته ندارد ، فقط قسمت های رول مانندی دارند که به عنوان خط پا مکان ایستادن برای نماز را مشخص میکند 



http://pariscarpet.com
http://sobhancarpet.com